Kosmos Öga och den sociala väven.
(2022)
När jag var liten lärde min mamma mig hur man byter eluttag. Att göra det verkade så intressant för mig att det slutade med att jag lärde mig att göra elinstallationer. Mamma lärde mig också hur man syr knapparna på jackan, för detta var det viktigt att det fanns ett utrymme på mer eller mindre 3 millimeter i mellanrum mellan jackan och knappen. Mamma lärde mig också att brodera i jute, Arpillera. Intresset var så stort att det slutade med att jag blev skräddare, och nu väverska.
Idag väver jag i koppar tråd och jute garn.
Jute och dess arom transporterar mig till min barndom och koppar tråden i mina textiler blir ryggraden i min textilkropp.
En av vävtekniker i svensk vävning kallas gåsöga, men vi kan hitta samma symbolik i textilierna eller keramik i olika urfolks grupper med ursprung i den södra sidan av världen, i Chile också och bland dem mapuche folk där samma symbol är uppkallad efter kosmos öga.
Koppar trådar som ryggraden i min textilkropp vävd i jute, aromatisk och öm där universums öga finner sitt utrymme att fortsätta öppna mina sinnen.
Den Sociala Väven
Den Sociala väven är ett konstprojekt som pågår under flera års tid och som utspelar sig på offentliga platser. Verket består av en ställning i trä med juteväv och broderitråd.
Den Sociala Väven skapar ett samspel mellan textila material, hantverkstradition och gemenskap, där besökaren inbjuds att medverka till konstverket genom att brodera egna budskap och samtala en stund. Konstnären vill på så sätt väcka känslan av
tillhörighet på allmänna platser genom att skapa sociala ytor där vi möts och skapar tillsammans.
Den Sociala Väven bär på både självbiografiska och historiska referenser. Materialet berättar om juteväven som under konstnärens barndom i Chile användes för att packa varor och skydda mat från solen. Som 8-åring blev en bit juteväv hennes första broderi duk.
Men världen utanför fönstren hade redan förändrats snabbt genom statskuppen den 11 september 1973 som avsatte den dåvarande presidenten Salvador Allende och förde diktatorn General Augusto Pinochet till makten. Tiotusentals chilenare torterades brutalt och tusentals tvingades i påtvingad exil. Som en följd av hunger och arbetslöshet började många kvinnor att sy och sälja så kallade arpilleras – tygtavlor i jute eller grova dukar berikade med broderier och applikationer som berättade om kvinnornas verklighet.
Den Sociala Väven är en hyllning till dessa kvinnor och till de vardagliga men verksamma materialen som gett stöd och styrka till livet. Sarai Alvarez Riveros är ursprungligen från Chile och bosatt i Sverige. Hon är utbildad skräddare och konstnär, Levande verkstadspedagog och studerar på Handarbetets Vänners högre textilutbildning.